تراکتورکیس در یک نگاه

تاریخچه : 

از قرن‌ها پیش کشاورزان مجبور بودند تا گندم‌ها را با ابزار دستی  مانند داس های دسته کوتاه و دسته بلند درو کرده، آنها را با خرمنکوب‌های دستی خرد نموده و سپس برای جدا کردن گندم از کاه و کلش آنها را در هوا باد بدهند.

  1. در سال 1842 میلادی برای اولین بار کیس جوان توجه پدرش را به یک آگهی در مورد نیاز به یک ماشین جدید برش گندم «برداشت گندم»  بدون آن که نیازی به نیروی بازوی  کارگر باشد جلب کرد . در همان سال آقای جروم اینکریز کیس  یک ماشین خرمنکوب ابتدایی از شرکت Wisconsin با خود به شهر روچتر نیویورک برد،
  2. در سال 1843 میلادی آقای جروم اینکریز کیس در همان  مکان کارخانه J.I.Case خود را برپا کرد. و رسماً با ساخت اولین ماشین‌ مورد نیاز کشاورزان در بخش  کشاورزی اعتباری پیدا کرد.
  3. در سال  1863 میلادی ، کیس سه شریک برای توسعه کار خود قبول کرد و دو سال بعد ( 1865 میلادی) علامت عقاب را برای شرکت خود انتخاب نمود ،  به گونه‌ای که تا 75 سال بعد این علامت بر روی تولیدات کارخانه قرار داشت.
  4. در سال 1869 میلادی اولین دستگاه با موتور بخاری Case عرضه شد و اگر چه روی چرخ‌هایی قرار داشت اما توسط چند اسب کشیده می‌شد و فقط برای کسب انرژی توسط چند تسمه به کار گرفته می‌شد.
  5. در سال 1876  میلادی اولین ماشین متحرک Case به بازار آمد،
  6. در سال 1880 میلادی مشارکت او با شرکایش منحل  گردید. بدین  طریق شرکت ماشین‌های خرمن‌کوب Case متولد شد که تا سال 1886 میلادی بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌های بخار در جهان بود.
  7. در سا ل 1891 میلادی ، جروم اینکریز کیس  در سن 72 سالگی فوت کرد و افراد دیگری مسئولیت این شرکت را به عهده گرفتند.
  8. در قرن 19 میلادی کارخانه کیس بزرگترین سازنده ماشین بخار،  موتورهای قابل حمل خود رو، موتور تراکتور وتراکتورهائی که با بخار کار می کردند در آمریکا بشمار می آمد . این کارخانه یک تولیدکننده عمده خرمنکوب وسایر ماشین های برداشت  نیز بود .
  9. در سال 1910 نمونه‌ای آزمایشی تراکتور با سوخت گازوئیلی ساخته شد که ساخت آن ادامه یافت و در سال‌های بعد تراکتورهای دوسیلندر 30-60 با موتور افقی عرضه شد. از آن به بعد تراکتورهای Case با مدل‌های مختلف به کشاورزان ارائه گردید.
  10. در جنگ جهانی دوم، شرکت کیس با ساخت گلوله‌های توپ 155 میلی‌متر، دستگاه حمل توپ‌های 40 میلی‌متر ضد هوایی، موتورهای بمب افکن‌های B-26  و موتورهای رولز رویس به خدمت جنگ در آمد.
  11. بعد از خاتمه جنگ، شرکت کیس مجددا با ساخت تراکتورهای قبل از جنگ به کار خود ادامه داد و در مدل‌های ساخت به طور مداوم  تغییراتی می داد  ،
  12. در سال 1964 میلادی موتور دیزلی توربو شارژ 1200 را برای انجام  عملیات سنگین کشاورزی تولید کرد.
  13. در سال 1950 میلادی به بعد تولید ادوات دنباله بند کشاورزی در رده دوم خط تولید کارخانه کیس قرار گرفت .
  14. از سال 1980 تا 1990 میلادی بارها نام کارخانه وبرند آن عوض شد . اما همواره نام کیس را بدنبال داشت . مانند Case CEو Case IH
  15. در سال 1982 میلادی ، تراکتور مدل Panther 2000، با جعبه دنده 12 سرعته، کنترل‌های الکترونیکی و هیدرولیک‌های PFC را به بازار عرضه کرد.
  16. درقرن بیستم  کارخانه کیس برای سالهای متمادی جزء 10 کارخانه بزرگ سازنده تراکتور های کشاورزی جهان بود .
  17. از سال 1999 میلادی با همکاری کارخانجات بزرگی مانند فیات ، نیوهلند و...تمامی ماشین‌های مورد نیاز در بخش کشاورزی به ویژه انواع تراکتور را در کشورهای اروپایی، آسیایی، آفریقایی، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی می‌سازد. و هم‌اکنون شرکت Case CE به عنوان سومین  و شرکت Case IH به عنوان دومین برند بزرگ تولیدکنندگان ماشین‌های کشاورزی در جهان بشمار می آیند .

 

 

تراکتورکیس در ایران

 

قبل از سال 1331 خورشیدی تعداد بسیار محدودی از تراکتور های کیس به همراه سایر تراکتورهای معتبر آن ایام توسط بخش خصوصی به ایران وارد وبه مالکان مزارع کشور  واگذار گردید . که جملگی آنان به علت  پائین بودن آگاهی کشاورزان ، عدم ارائه بموقع خدمات پس از فروش  ، عدم انسجام وتداوم و ... چندان مورد استقبال روستائیان قرار نگرفت . تا جائی که دولت وقت ناچار به تاسیسبنگاه توسعه ماشین های کشاورزی گردید . تا ضمن ممانعت از ورود ماشین های کشاورزی گوناگون به داخل کشور ، نسبت به ساماندهی وضیعت موجود نیز اقدام نماید .پس از پیروزی انقلاب اسلامی  به عللی اندک اندک دروازه های کشور مجدداً جهت ورود ماشین های مختلف کشاورزی گشوده شد . وهر شرکتی به فراخور توانائی خود ونفوذی که در بدنه دولت داشت یکی از برند های ماشین های کشاورزی  بلوک  شرق ویا غرب را برگزید  . که متاسفانه برخی از این تولیدات نامرغوب وبرخی از آن ها هم از تولیدات مطرح وبرتر جهان  بودند . خوشبختانه یکی از برند های مطرح جهان تراکتورهای کیس بود ، که در دهه 70 خورشیدی  توسط بخش خصوصی  و با همکاری بنگاه توسعه ماشین های کشاورزی وارد کشور گردید . تعداد ومدل تراکتور های کیس واردشده بسیار محدود و مربوط به یک برهه زمانی خاص بود . چون این  تراکتورها نسبت به تراکتورهای موجود وفعال کشور بدلیل فن آوری های نوین ،  برتری ویژه ای داشت . لذا علیرغم تلاش های مستمر شرکت واردکننده وحمایت دولت برایند های دافعه وجاذبه در میان کاربران ماشین های کشاورزی کشور را به دنبال داشت .

  1. مهمترین عوامل جاذبه این تراکتور شامل : فن آوری نوین ، قدرت بالا ، ایمنی بیشتر ، کارائی برتر ، قابل استفاده جهت مزارع بزرگ ، مناسب برای ادوات بزرگ وچند منظوره ، توزیع مستقیم توسط بنگاه توسعه ماشین های کشاورزی در سطح کشور
  2. مهمترین عوامل دافعه این تراکتور شامل : بالا بودن قیمت ، عدم آگاهی کافی توزیع کننده وخریداران  به فن آوری های پیچیده بکار گرفته شده در تراکتور ، کمبود ویا عدم وجود خدمات پس از فروش  در سطح کشور ، نا آگاهی تعمیرکاران ماشین های کشاورزی کشور با پاره ای از ویژگی ها ی این تراکتور .

گفتنی است : بنگاه توسعه ماشین های کشاورزی از همان آغاز تلاش نمود تا با تشکیل کلاس آموزشی نسبت به آموزش کارشناسان خود اقدام نماید . تا بتواند بخشی از عوامل دافعه را خنثی کند . که متاسفانه  به دلیل وجود سیاست های اشتباه  مدیریتی وتلفیق امر آموزش با ایدئولوژی ،با اجرای این اقدام مهم نتایج مثبتی  بدست نیامد . مگر نوش داروئی بعد از مرگ سهراب  به طور مثال : وقتی تعدادی تراکتور در سطح کشور توزیع گردید . متوجه شدیم غالب کاربران تراکتور به دلیل نا آگاهی از کوچکترین مسائل مربوط به سرویس ونگهداری ونحوه درست راه اندازی تراکتور ابتیاعی  از کارکردن  با تراکتور مورد بحث عاجز می باشند . یعنی تراکتور با کوچکترین عیبی خاموش شده ودیگر روشن نمی شود . متاسفانه در ترجمه کتاب راهنمای فنی تراکتورهای سری 5100 کیس نیز در مورد مسئله مهم عیب یابی ورفع آن توضیح کاملی داده نشده است . پس به حکم وظیفه  بنده به اتفاق آقای مهندس قنبرعلی حیدری اقدام به ترجمه بخشی از کتاب                                      5100 series service  Training  manual

نموده وتحت عنوان عیب های سیستم انتقال نیرو در تراکتور کیس مدل 5150 توسط بنگاه توسعه ماشین های کشاورزی منتشر نمودیم . واین کار زمانی به پایان رسید که بیش از 4/3 تراکتورهای وارداتی توزیع شده بود .و متاسفانه تعدادی از آن بدلیل نا آگاهی راننده و هوشیاری مالک بلامصرف در انبار ها باقی مانده ویا  تعدادی هم بدلیل ندانم کاری تعمیرکاران بی تجربه دچار خسارت سنگین تری گردیده و از گردونه فعالیت خارج شده بودند .

اکنون که دروازه های کشور برای ورود ماشین های کشاورزی بیشتر از گذشته گشوده شده است . وهر روز شاهد ورود تراکتورهای رنگارنگ با برندهای خوب وبد می باشیم . ضرورت ایجاب می نماید . تجار گرانقدر وسرمایه گزاران عزیز توجه داشته باشند . کاری که انجام می دهند نه تنها پایدار باشد ، بلکه اجازه ندهند مزارع کشور به سال های بسیار دور برگردد . وبه جای رویش محصول  ، گورستان ماشین های کشاورزی گردد .  تجربه پیشینیان به ویژه تجربه تلخ وشیرین حدود نیم قرن فعالیت بنگاه توسعه ماشین های کشاورزی که همانا تاکید برارائه خدمات پس از فروش شامل ( آموزش دقیق فروشندگان ، کاربران ، تعمیرکاران و همچنین تضمین گارانتی و تامین قطعات یدکی پر مصرف حد اقل به مدت 10 سال واز همه مهمتر تجهیز تعمیرگاه های ثابت وسیار  مجاز استانی ومنطقه ای )بوده ،می تواند راهگشای  موفقیت این فعالان بخش اقتصادی باشد .

 

                                                               با احترام  : بیژن پیوندی

                                                         کارشناس ماشین  های کشاورزی

                                                                  اول دیماه سال 1393